Kan het in Didam Schoner, Heler en Veiliger?
Didam – Het viel wel op dat er dinsdag 3 september een groep, met geüniformeerde hulpdiensten erbij, door het centrum van Didam liep. Ondernemers kwamen naar buiten om te vragen wat er aan de hand was en voorbijgangers stelden diezelfde vraag. Het antwoord: de werkgroep ‘Een Schoner, Heler en Veiliger Gastvrij Didam’ hield een schouw.
Door Karin van der Velden
Dit keer schrijf ik het artikel vanuit mezelf, ik was als secretaris van Stichting Ondernemersfonds Gastvrij Didam namelijk een van de deelnemers aan de schouw.
Brandweer, politie, boa’s, medewerkers van de gemeente, Platform Veilig Ondernemen Oost-Nederland en Gastvrij Didam brachten aandachtspunten in beeld om vervolgens te bespreken hoe die eventueel verbeterd kunnen worden. Met zoveel ogen die vanuit verschillende invalshoeken kijken, werd er heel wat opgemerkt. Om daadwerkelijk dingen te kunnen verbeteren, moet je wel meer informatie hebben. Wie is ergens eigenaar van of wat zijn de regels? Zijn er eigenlijk wel regels?
De Schouw
De wandeltocht door het centrum begon bij het station. Onder de bomen groeit onkruid tussen de bestrating en na de wind van eerder deze week liggen er takken op het pad. Maar wie is eigenaar van deze grond en dus verantwoordelijk voor het onderhoud? Is het de gemeente of de vervoerder? Dezelfde vraag kunnen we stellen bij de deur van een elektriciteitshuisje. Wie moet hier de graffiti verwijderen?
Op diverse plekken staat het onkruid hoog. Ik leer weer wat nieuws. Om werkzaamheden behapbaar te houden zijn er afspraken gemaakt over het onderhoudsniveau. Je kunt pas zeggen dat het onkruid té hoog staat, als je weet wat de afspraken daarover zijn. We doen in elk geval melding bij de gemeente Montferland. Dat kan heel handig via een app, in Montferland wordt gewerkt met Buiten Beter. Je neemt een foto, gaat naar de app en je vult het onderwerp in, je laadt de foto en verstuurt de melding. Mensen klagen nog weleens op Facebook als ze denken dat de gemeente in gebreke is gebleven, zij kunnen beter via deze app een melding doen, dan wordt een probleem sneller opgelost. Op de meeste meldingen die ik tijdens en na de schouw heb doorgegeven, kwam al voor en tijdens het schrijven van dit artikel een reactie.
Bij Buddy’s Place, tegenover Café Uniek staan ‘fietsnietjes’. De fietsen staan er ook naast en dat belemmert de doorgang naar het pad richting station. Wie zet hier de fiets neer? Zijn het bezoekers van winkel of horeca of zijn het treinreizigers? En wat kun je eraan doen als mensen een fiets op een hinderlijke plek zetten? Je kunt geen eigenaar achterhalen. De boa’s zetten nu de fietsen netjes op een plek waar ze niet in de weg staan. Zou de eigenaar het opmerken?
Hetzelfde doet zich voor bij Scapino in de Spoorstraat. Hier staat een grote bloembak, Scapino heeft er twee grote schoenrekken staan en daartussen maken gestalde fietsen de doorgang bijna onmogelijk. Zeker als je met een kinderwagen, rolstoel of rollator loopt. Omdat ik als pup-coach een toekomstige blindengeleidehond begeleid, is die toegankelijkheid wel mijn stokpaardje. De werkgroep gaat nu overleggen hoe je zo’n probleem kunt oplossen of de overlast kunt verminderen. Niet alles is op te lossen en het moet voor alle partijen een werkbare oplossing zijn.
Bij Bloem Beleving in de Spoorstraat is de eerste reacties van een van de deelnemers dat er heel veel op de stoep staat. De doorgang wordt daardoor erg smal. Omdat ik voor Gastvrij Didam werk, weet ik echter dat het een bewuste keuze is om aan weerszijden van de deur naar de winkel spullen te zetten. Fietsers rijden hier met hoge snelheid over de stoep en klanten worden bij het verlaten van de winkel van de sokken gereden als die uitstalling er niet zou zijn.
Reclameborden op de stoep zorgen in de Wilhelminastraat ook voor een wat rommelig straatbeeld en ze beperken de toegankelijkheid. Ze remmen echter ook de snelheid van fietsers af en voorkomen dat auto’s en bestelbusjes de stoep gebruiken. Van verschillende ondernemers heb ik gehoord dat dit gewoon gebeurt. In het huidige reclamebeleid zijn hierover geen afspraken gemaakt, die zullen er in de toekomst wel komen.
Bij het Oranje Erf stoppen de boa’s twee fietsers die tussen Etos en Goudreinet fietsen. De tweede fietser reageert ad rem: “Er staat nergens dat je hier niet mag fietsen.” En inderdaad, er is geen bordje te bekennen. Is het daardoor onduidelijk dat het een stoep is?
Tijdens de schouw wordt ook gelet op ondermijning. Zijn er winkels waar een verhoogde kans is op witwaspraktijken? Wonen er arbeidsmigranten op plekken waar dat niet mag? Hangt ergens een verdachte geur die kan wijzen op een wietplantage of drugslaboratorium. Onderdeel van het proces Veilig Winkelgebied, een samenwerking tussen publieke en private partijen, is het creëren van bewustwording bij de ondernemers in het centrum die met ondermijning te maken zouden kunnen krijgen. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Dat we nu met zoveel mensen door het centrum hebben gelopen, heeft ook een preventieve werking.
Er is een al datum gepland om de bevindingen van de schouw te bespreken. Daarnaast zijn er de resultaten van een enquête die onder de ondernemers is gehouden en een rapportage van meldingen die bij gemeente en hulpdiensten zijn gedaan. De vervolgstap is dat we afspreken welke onderwerpen we gaan oppakken. Daar is voor alle deelnemers een rol weggelegd. Ondernemers, inwoners, gemeente en hulpdiensten zetten zich samen in om Didam een leefbaar dorp te houden. Platform Veilig Ondernemen Oost-Nederland begeleidt het hele proces.
Ten slotte een compliment aan de zwerfvuilbrigade Schoon Diem. Het valt iedereen op hoe schoon het is in het centrum. Er ligt nauwelijks zwerfafval. Dat is te danken aan de mensen van Schoon Diem. Vrijwilligers lopen regelmatig met hun grijpers en afvalzakken door het centrum om de rotzooi die een ander achter zich gooit, op te ruimen.
bron: Montferland Journaal