Ethische dilemma’s bij (cyber)crises in de transportsector
Voor ondernemers en veiligheidsprofessionals in logistiek en transport
Cyberaanvallen treffen ook de transportsector en raken direct aan vitale bedrijfsprocessen. Denk aan ransomware die logistieke ketens stillegt, digitale sabotage vanuit statelijke actoren of gevoelige klantgegevens die op straat dreigen te komen. In zulke situaties telt elke seconde, maar juist dan moeten er ook morele keuzes gemaakt worden. Keuzes die zelden zwart-wit zijn en dicht bij je eigen ethiek komen.
Want wat doe je als…
…je IT-team meldt dat een gegarandeerd veilig herstel weken duurt, maar vrachtwagens al staan te wachten?
…een eis voor betalen van losgeld binnenkomt, en je de keuze moet maken om wel of niet te betalen?
…je buitenlandse klant vraagt of jouw data nog wel veilig zijn?
In deze interactieve workshop verkennen we samen een aantal urgente én herkenbare dilemma’s uit de praktijk van de transportsector. Je kruipt in de huid van een crisisteam en leert afwegingen maken als belangen botsen: tussen snelheid en zorgvuldigheid, tussen transparantie en reputatie, tussen bedrijfscontinuïteit en publieke verantwoordelijkheid.
Waarom deze workshop?
In veel organisaties is het technische crisisplan op orde. Maar wie beslist als alles juridisch mag, maar bestuurlijk onwenselijk voelt? Wie bewaakt de ethiek als er miljoenen op het spel staan? En: hoe zorg je dat zulke vragen niet pas gesteld worden als de druk maximaal is?
Deze workshop biedt geen pasklare antwoorden, maar wel scherpe vragen, concrete handvatten en realistische scenario’s. Zo ben je beter voorbereid op de ethische kant van crisisbesluitvorming.
Wat levert het jou op?
- Inzicht in morele spanningen bij (digitale) crisissituaties in transport en logistiek
- Herkenbare praktijkcases gebaseerd op echte incidenten
- Tools om morele afwegingen te structureren binnen crisisteams
- Meer grip op handelingsverlegenheid en besluitvorming onder druk
- Een praktische hand-out om zelf mee aan de slag te gaan
Kortom: deze workshop scherpt je denken, verruimt je blik en helpt je om (cyber)crisismanagement niet alleen technisch, maar ook bestuurlijk en moreel op de agenda te zetten.
Kijk voor meer inhoudelijke informatie op de algemene pagina.